Головна Контакти Карта сайту




10 December, 2024
Ліберально-демократична партія України
UKR     RUS     ENG
Свобода кожного - основа свободи всіх


Партія
Новини ЛДПУ
Кандидати та активісти
Лібералізм: теорія і практика
Інститут Лібералізму
Голосування
Фотоархів
Запитання і відповіді

Вхід



Закон України "Про політичні партії в Україні"

Версія для друку
ЗАКОН УКРАЇНИ

Про політичні партії в Україні

Розділ I

ЗАГАЛЬНІ ПОЛОЖЕННЯ

Стаття 1. Право громадян на об'єднання в політичні партії

Право громадян на свободу об'єднання у політичні партії для
здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення
політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів
визначається і гарантується Конституцією України ( 254к/96-ВР ).
Встановлення обмежень цього права допускається відповідно до
Конституції України в інтересах національної безпеки та
громадського порядку, охорони здоров'я населення або захисту прав
і свобод інших людей, а також в інших випадках, передбачених
Конституцією України.

Ніхто не може бути примушений до вступу в політичну партію
або обмежений у праві добровільного виходу з політичної партії.

Належність чи неналежність до політичної партії не може бути
підставою для обмеження прав і свобод або для надання державою
будь-яких пільг і переваг.

Обмеження щодо членства у політичних партіях встановлюються
виключно Конституцією та законами України.

Стаття 2. Поняття політичної партії

Політична партія - це зареєстроване згідно з законом
добровільне об'єднання громадян - прихильників певної
загальнонаціональної програми суспільного розвитку, що має своєю
метою сприяння формуванню і вираженню політичної волі громадян,
бере участь у виборах та інших політичних заходах.
Партії є основною складовою політичної системи. Право громадян висувати кандидатів у депутати реалізується через партії та (або) виборчі блоки партій.

Стаття 3. Правова основа і регламентація діяльності
політичних партій

Політичні партії провадять свою діяльність відповідно до
Конституції України, цього Закону, а також інших законів України
та згідно із партійним статутом, прийнятим у визначеному цим
Законом порядку.

Політичні партії в Україні створюються і діють тільки із
всеукраїнським статусом.

Стаття 4. Гарантії діяльності політичних партій

Політичні партії є рівними перед законом.

Органам державної влади, органам місцевого самоврядування, їх
посадовим особам заборонено виокремлювати у своєму ставленні певні
політичні партії чи надавати їм привілеї. Вони а також зобов’язані сприяти політичним партіям, якщо інше не передбачено законом, у
провадженні їх діяльності.

Втручання з боку органів державної влади та органів місцевого
самоврядування або їх посадових осіб у створення і внутрішню
діяльність політичних партій та їх місцевих осередків
забороняється, за винятком випадків, передбачених цим Законом.

Стаття 5. Обмеження щодо утворення і діяльності політичних
партій

Утворення і діяльність політичних партій забороняється, якщо
їх програмні цілі або дії спрямовані на:

1) ліквідацію незалежності України;

2) зміну конституційного ладу насильницьким шляхом;

3) порушення суверенітету і територіальної цілісності
України;

4) підрив безпеки держави;

5) незаконне захоплення державної влади;

6) пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної,
расової чи релігійної ворожнечі;

7) посягання на права і свободи людини;

8) посягання на здоров'я населення.

Політичні партії не можуть мати воєнізованих формувань.

Діяльність політичної партії може бути заборонена лише за
рішенням суду. В першій інстанції справу про заборону політичної
партії та (або) анулювання реєстрації партії розглядає Верховний Суд України. Рішення про заборону партії може бути оскаржене в Конституційному Суді.

Розділ II

ЧЛЕНСТВО В ПОЛІТИЧНИХ ПАРТІЯХ ТА ЇХ УТВОРЕННЯ

Стаття 6. Членство в політичних партіях та його обмеження

Членом політичної партії може бути лише громадянин України,
який відповідно до Конституції України (254к/96-ВР ) має право
голосу на виборах.

Громадянин України може перебувати одночасно лише в одній
політичній партії.

Членами політичних партій не можуть бути:

1) судді;

2) працівники прокуратури;

3) працівники органів внутрішніх справ;

4) співробітники Служби безпеки України;

5) військовослужбовці;

6) працівники органів державної податкової служби;

7) члени Центральної виборчої комісії.

На час перебування на зазначених посадах або службі члени
політичної партії припиняють членство в цій партії.

Порядок вступу до політичної партії, зупинення та припинення
членства в ній визначається статутом політичної партії.

Членство в політичній партії є фіксованим. Обов'язковою
умовою фіксації членства в політичній партії є наявність заяви
громадянина України, поданої до статутного органу політичної
партії, про бажання стати членом цієї партії.

Форма фіксації членства в політичній партії визначається
статутом політичної партії.

Не допускається створення і діяльність структурних осередків
політичних партій в органах виконавчої та судової влади і
виконавчих органах місцевого самоврядування, військових
формуваннях, а також на державних підприємствах, у навчальних
закладах та інших державних установах і організаціях.

Стаття 7. Програма політичної партії

Політичні партії повинні мати програму. Програма політичної
партії є викладом цілей та завдань цієї партії, а також шляхів їх
досягнення.

Стаття 8. Статут політичної партії

Політичні партії повинні мати статут. Статут політичної
партії має містити такі відомості:

1) назву політичної партії;

2) перелік статутних органів політичної партії, порядок їх
утворення, їхні повноваження і термін цих повноважень;

3) порядок вступу до політичної партії, зупинення та
припинення членства в ній;

4) права та обов'язки членів політичної партії, підстави
припинення чи зупинення членства в політичній партії;

5) порядок створення, загальну структуру та повноваження
обласних, міських, районних організацій політичної партії та її
первинних осередків;

6) порядок внесення змін та доповнень до статуту і програми
політичної партії;

7) порядок скликання та проведення партійних з'їздів,
конференцій, зборів та інших представницьких органів політичної
партії;

8) джерела матеріальних, у тому числі фінансових, надходжень
та порядок здійснення витрат політичної партії;

9) порядок ліквідації (саморозпуску), реорганізації
політичної партії, використання її коштів та іншого майна, що
залишилися після її ліквідації (саморозпуску).

Стаття 9. Назва та символіка політичної партії

Назва політичної партії, її символіка не повинні збігатися з
назвою чи символікою іншої (зареєстрованої) політичної партії.

Забороняється буквальне відтворення у символіці політичної
партії державних символів України, використання символів іноземних
держав.

Політична партія може мати партійну символіку, до якої
належать партійний гімн, прапор, розпізнавальний знак, девіз.
Символіка політичної партії підлягає державній реєстрації
Міністерством юстиції України у порядку, що визначається Кабінетом
Міністрів України.

Обласні, міські, районні організації, первинні осередки
політичної партії та інші структурні утворення, передбачені
статутом партії, використовують назву політичної партії з
доповненнями, які визначають їх місце в організаційній структурі
політичної партії.

Стаття 10. Створення політичної партії

Рішення про створення політичної партії приймається на її
установчому з'їзді (конференції, зборах). Це рішення має бути
підтримано підписами не менше десяти тисяч громадян України, які
відповідно до Конституції України мають право голосу на виборах,
зібраними не менш як у двох третинах районів не менш як двох
третин областей України, міст Києва і Севастополя та не менш як у
двох третинах районів Автономної Республіки Крим.

На установчому з'їзді (конференції, зборах) політичної партії
затверджуються статут і програма політичної партії, обираються її
керівні і контрольно-ревізійні органи.

Діяльність політичної партії може здійснюватися лише після її
реєстрації. Не допускається діяльність незареєстрованих політичних
партій.

Розділ III

РЕЄСТРАЦІЯ ТА ПРАВА ПОЛІТИЧНИХ ПАРТІЙ

Стаття 11. Реєстрація політичних партій

Реєстрацію політичних партій здійснює Міністерство юстиції
України.

Для реєстрації політичної партії до Міністерства юстиції
України разом з заявою подаються:

1) статут і програма політичної партії;

2) протокол установчого з'їзду (конференції, зборів)
політичної партії із зазначенням дати і місця його проведення,
кількості учасників, які проголосували за створення політичної
партії;

3) підписи громадян України, зібрані відповідно до вимог
цього Закону на підтримку рішення про створення політичної партії
та засвідчені особами, які збирали підписи;

4) відомості про склад керівних органів політичної партії;

5) платіжний документ, що посвідчує внесення реєстраційного
збору;

6) назва та адреса банківської установи, в якій політична
партія відкриватиме рахунки.

Міністерство юстиції України здійснює реєстрацію політичної
партії після перевірки поданих матеріалів.

Після реєстрації політична партія набуває статусу юридичної
особи.

Розмір реєстраційного збору встановлюється Кабінетом
Міністрів України.

Політична партія протягом шести місяців з дня реєстрації
забезпечує утворення та реєстрацію в порядку, встановленому цим
Законом, своїх обласних, міських, районних організацій у більшості
областей України, містах Києві, Севастополі та в Автономній
Республіці Крим.

Реєстрація обласних, міських і районних організацій або інших
структурних утворень, передбачених статутом партії, здійснюється
відповідними органами юстиції Міністерства юстиції України, якщо
інший порядок не передбачений законом, лише після реєстрації
політичної партії Міністерством юстиції України. Після реєстрації
обласних, міських та районних організацій політичних партій вони
можуть набувати статусу юридичної особи, якщо це передбачено
статутом партії.

Первинні осередки політичної партії, яким статутом
політичної партії не надається право юридичної особи, легалізують
свою діяльність шляхом письмового повідомлення про утворення до
відповідного органу юстиції Міністерства юстиції України в
10-денний строк з часу їх утворення. Про своє утворення первинні
осередки політичної партії повинні у вказаний строк повідомити
також відповідні місцеві органи виконавчої влади та органи
місцевого самоврядування.

Відповідний орган юстиції Міністерства юстиції України,
прийнявши документи про легалізацію, протягом трьох годин видає
довідку про легалізацію первинних осередків політичної партії.

Органи, що здійснюють реєстрацію політичних партій та їх
обласних, міських, районних організацій або інших структурних
утворень, передбачених статутом партії, ведуть відповідні реєстри.
Форму реєстрів затверджує Міністерство юстиції України.

Міністерство юстиції України, його відповідні органи після
реєстрації видають політичній партії, обласній, міській, районній
організації партії або іншим структурним утворенням, передбаченим
статутом партії, реєстраційне свідоцтво встановленого Кабінетом
Міністрів України зразка.

Політична партія щорічно інформує Міністерство юстиції України за його запитом про обласні, міські, районні організації партії або інші
структурні утворення, передбачені статутом партії. Політична
партія також інформує Міністерство юстиції України про зміни
назви, програми, статуту, керівних органів партії, їх адреси та
місцезнаходження у тижневий строк після прийняття рішень з цих
питань.

Міністерство юстиції України оприлюднює щорічно список
зареєстрованих політичних партій, їх юридичні адреси.

Протягом 30 днів з моменту надходження документів, зазначених
у пунктах 1-6 цієї статті, Міністерство юстиції України приймає
рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації політичної партії.
Цей строк може бути продовжений Міністерством юстиції України у
разі потреби, але не більше ніж на 15 днів.

У реєстрації політичної партії може бути відмовлено, якщо
документи, подані для реєстрації політичної партії, не
відповідають Конституції, цьому та іншим законам України.

Реєструючі органи, зазначені у частині п'ятій цієї статті,
приймають рішення про реєстрацію обласних, міських, районних
організацій або інших структурних утворень політичної партії,
передбачених статутом партії, протягом 10 днів з дня надходження
письмової заяви від них, завіреної керівним органом політичної
партії.

До заяви додаються:

копія статуту політичної партії;

протокол установчих зборів або конференції, на яких було
утворено обласну, міську, районну організацію або інше структурне
утворення політичної партії.

У разі відмови в реєстрації Міністерство юстиції України
та його органи юстиції повинні надати заявникові своє письмове
вмотивоване рішення.

Рішення Міністерства юстиції України чи його органу юстиції
щодо реєстрації або неприйняття будь-якого рішення з цього питання
може бути оскаржене до суду.

Відмова у реєстрації не є перешкодою у повторному зверненні
про реєстрацію.

Стаття 12. Права політичних партій

Політичні партії мають право:

1) вільно провадити свою діяльність у межах, передбачених
Конституцією України, цим Законом та іншими законами України;

2) брати участь у виборах Президента України, до Верховної
Ради України, до інших органів державної влади, органів місцевого
самоврядування та їх посадових осіб у порядку, встановленому
відповідними законами України;

3) законодавчої ініціативи;

4) контролю органів влади;

5)
звертатися до суду з приводу оскаржень законодавчих та підзаконних актів, захисту прав громадян, організацій, членів партії та партії в цілому, в тому числі до Конституційного Суду;

6) здійснювати запити та подання до органів влади та отримувати від них інформацію;


7) використовувати державні засоби масової інформації, а
також засновувати власні засоби масової інформації, як передбачено
відповідними законами України;

8) підтримувати міжнародні зв'язки з політичними партіями,
громадськими організаціями інших держав, міжнародними і
міжурядовими організаціями, засновувати (вступати між собою у)
міжнародні спілки з додержанням вимог цього Закону;

9) ідейно, організаційно та матеріально підтримувати
молодіжні, жіночі та інші об'єднання громадян, надавати допомогу у
їх створенні.

Політичним партіям гарантується свобода опозиційної
діяльності, у тому числі:

можливість викладати публічно і обстоювати свою позицію з
питань державного і суспільного життя;

брати участь в обговоренні та оприлюднювати і обгрунтовувати
критичну оцінку дій і рішень органів влади, використовуючи для
цього державні і недержавні засоби масової інформації в порядку,
встановленому законом;

вносити до органів державної влади України та органів
місцевого самоврядування пропозиції, які обов'язкові для розгляду
відповідними органами в установленому порядку.

Стаття 13. Міжнародна діяльність політичних партій

Політичні партії можуть підтримувати зв'язки з політичними
партіями, громадськими організаціями інших держав, міжнародними і
міжурядовими організаціями, укладати угоди про співробітництво і
здійснювати інші заходи, які не суперечать законам і міжнародним
угодам України. Політичні партії не можуть укладати угоди, які
ставлять політичну партію в підпорядковане або залежне становище
щодо будь-якої іншої іноземної організації чи політичної партії.

Політичні партії можуть засновувати міжнародні спілки чи
вступати до таких спілок, статутами яких передбачено створення
лише консультативних або координаційних центральних органів.

Розділ IV

КОШТИ ТА ІНШЕ МАЙНО ПОЛІТИЧНИХ ПАРТІЙ

Стаття 14. Кошти та інше майно політичних партій

Держава гарантує політичним партіям право на кошти та інше
майно для здійснення своїх статутних завдань.

Політичні партії є неприбутковими організаціями.

Політичні партії для здійснення своїх статутних завдань мають
право на власне рухоме і нерухоме майно, кошти, обладнання,
транспорт, інші засоби, набуття яких не забороняється законами
України. Політичні партії можуть орендувати необхідне рухоме та
нерухоме майно.

Стаття 15. Обмеження у фінансуванні політичних партій

Не допускається фінансування політичних партій:

1) органами державної влади та органами місцевого
самоврядування, крім випадків, зазначених цим законом;

2) державними та комунальними підприємствами, установами і
організаціями, а також підприємствами, установами і організаціями,
у майні яких є частки (паї, акції), що є державною чи комунальною
власністю, або які належать нерезидентам;

3) іноземними державами та їх громадянами, підприємствами,
установами, організаціями;

4) благодійними та релігійними об'єднаннями та організаціями;

5) анонімними особами або під псевдонімом;

6) політичними партіями, що не входять до виборчого блоку
політичних партій, в який входить партія.

Інформація про надходження на рахунок політичної партії
коштів, заборонених цим Законом, доводиться відповідною
банківською установою до відома Міністерства юстиції України.

Кошти, що надійшли політичним партіям з порушенням вимог,
передбачених цим Законом, перераховуються політичними партіями до
Державного бюджету України або стягуються в доход держави у
судовому порядку.

Стаття 16. Здійснення повноважень власника щодо майна, яке є
власністю політичної партії

Повноваження власника щодо майна, в тому числі коштів, що є
власністю політичної партії, здійснюються відповідно до
законодавства України в порядку, передбаченому статутом політичної
партії.

Стаття 17. Фінансова звітність політичної партії

Політична партія зобов'язана щорічно опубліковувати в
загальнодержавному засобі масової інформації фінансовий звіт про
доходи і видатки, звіт про обсяг та напрями використання коштів,
виділених з Державного бюджету України на фінансування статутної
діяльності політичної партії, а також звіт про майно політичної
партії.

Кожна політична партія, яка отримала державне фінансування
статутної діяльності, публікує щорічний звіт про обсяг та напрями
використання коштів, виділених з Державного бюджету України на
фінансування її статутної діяльності в порядку, встановленому
розділом IV-1 цього Закону, в офіційних загальнодержавних
друкованих засобах масової інформації "Голос України" та "Урядовий
кур'єр".

Звіт політичної партії про обсяг та напрями використання
коштів повинен бути переданий для опублікування в офіційному
загальнодержавному друкованому засобі масової інформації не
пізніше 1 квітня року, наступного за роком, в якому з Державного
бюджету України було виділено кошти на фінансування статутної
діяльності політичної партії. Зазначений засіб масової інформації
зобов'язаний безкоштовно опублікувати цей звіт протягом 15 днів з моменту
отримання.

Якщо звіт політичної партії про обсяг та напрями використання
коштів не буде переданий без поважних на те причин політичною
партією для опублікування в офіційному загальнодержавному
друкованому виданні до 1 квітня року, наступного за роком, в якому
з Державного бюджету України було виділено кошти на фінансування
статутної діяльності політичної партії, Міністерство юстиції
України приймає рішення про зупинення перерахування коштів на
фінансування статутної діяльності політичної партії на рахунок
відповідної політичної партії. Фінансування відновлюється з
початку кварталу, наступного за кварталом, у якому політична
партія опублікує свій звіт. Втрачені політичною партією внаслідок
зупинення державного фінансування кошти не повертаються і не
відшкодовуються.
Політичні партії ведуть бухгалтерську звітність у
встановленому порядку за спрощеною системою.

Розділ IV-1

ДЕРЖАВНЕ ФІНАНСУВАННЯ ПОЛІТИЧНИХ ПАРТІЙ

Стаття 17-1. Форми державного фінансування політичних партій

За рахунок коштів Державного бюджету України фінансується
статутна діяльність політичних партій, не пов'язана з їхньою
участю у виборах до органів державної влади, органів місцевого
самоврядування, а також відшкодовуються витрати політичних партій,
у тому числі й тих, що входили до виборчих блоків політичних
партій, пов'язані з фінансуванням їхньої передвиборної агітації
під час чергових та позачергових виборів народних депутатів
України.

У разі поділу Державного бюджету України на загальний та
спеціальний фонди витрати, передбачені частиною першою цієї
статті, провадяться із загального фонду Державного бюджету
України.

Стаття 17-2. Обсяг державного фінансування статутної
діяльності політичних партій в Україні

Щорічний обсяг фінансування статутної діяльності політичних
партій (партій, що входили до виборчих блоків політичних партій) з
Державного бюджету України становить 0,01 розміру мінімальної
заробітної плати, встановленого на 1 січня року, що передує року
виділення коштів, помноженого на кількість громадян, включених до
списку виборців на останніх чергових виборах народних депутатів
України.

Стаття 17-3. Право політичної партії на отримання державного
фінансування статутної діяльності

Політична партія має право на отримання державного
фінансування її статутної діяльності, якщо на останніх чергових
виборах народних депутатів України виборчий список кандидатів у
депутати від цієї партії отримав три і більше відсотків голосів
виборців, які взяли участь у голосуванні, на підставах та в
порядку, передбачених цим Законом.

Якщо на час проведення останніх чергових виборів народних
депутатів України політична партія входила до складу виборчого
блоку політичних партій, виборчий список кандидатів у депутати від
якого отримав три і більше відсотків голосів виборців, які взяли
участь у голосуванні, така політична партія має право на державне
фінансування своєї статутної діяльності на підставах та в порядку,
передбачених цим Законом.
Інші партії мають право на пільгові умови оренди приміщення центрального офісу.


Стаття 17-4. Право політичної партії на відшкодування
витрат, пов'язаних з фінансуванням передвиборної
агітації

Політична партія має право на відшкодування витрат,
пов'язаних з фінансуванням своєї передвиборної агітації, якщо на
останніх чергових виборах народних депутатів України виборчий
список кандидатів у депутати від цієї партії отримав три і більше
відсотків голосів виборців, які взяли участь у голосуванні, на
підставах та в порядку, передбачених Законом України "Про вибори
народних депутатів України.
Якщо на час проведення останніх чергових виборів народних
депутатів України політична партія входила до складу виборчого
блоку політичних партій, виборчий список кандидатів у депутати від
якого отримав три і більше відсотків голосів виборців, які взяли
участь у голосуванні, така політична партія має право на
відшкодування витрат на підставах та в порядку, передбачених
Законом України "Про вибори народних депутатів України"
( 2766-14 ).

Стаття 17-5. Порядок виділення та розподілу коштів
на фінансування статутної діяльності політичних
партій

Кошти, виділені з Державного бюджету України на фінансування
статутної діяльності політичних партій, розподіляються
Міністерством юстиції України між політичними партіями, у тому
числі і тими, які входили до складу виборчих блоків політичних
партій, у випадках, передбачених статтями 17-3, 17-4 цього Закону,
пропорційно до кількості голосів виборців, поданих за списки
кандидатів у депутати від таких політичних партій та виборчих
блоків політичних партій відповідно до інформації про офіційні
результати виборів, яка надається Міністерству юстиції України
Центральною виборчою комісією.

Кошти на фінансування статутної діяльності політичних партій,
що входили до складу виборчого блоку політичних партій,
розподіляються між такими політичними партіями відповідно до
статті 17-6 цього Закону.

Політичні партії, зазначені у статті 17-3 цього Закону,
отримують право на фінансування державою їхньої статутної
діяльності з дня набуття повноважень Верховною Радою України
відповідного скликання. Право на державне фінансування статутної
діяльності політичних партій припиняється у день набуття
повноважень Верховною Радою України нового скликання, якщо тільки
такі політичні партії не здобули це право повторно.

Міністерство юстиції України забезпечує щоквартальне
перерахування коштів, виділених з Державного бюджету України на
фінансування статутної діяльності політичних партій, на рахунки
відповідних політичних партій. Кошти, виділені з Державного
бюджету України на фінансування статутної діяльності політичних
партій, перераховуються на рахунки політичних партій авансом на
початку кожного кварталу.

Фінансування статутної діяльності політичних партій у перший
рік відповідного скликання Верховної Ради України починається у
період з 1 червня з одночасним виділенням коштів, на які політичні
партії мають право за час, що минув з дня набуття повноважень
Верховною Радою України відповідного скликання.

Стаття 17-6. Порядок розподілу коштів Державного бюджету
України, виділених на фінансування статутної
діяльності політичних партій, між політичними
партіями, які входили до складу виборчого блоку
політичних партій

Порядок розподілу коштів, виділених з Державного бюджету
України на фінансування статутної діяльності політичних партій,
між політичними партіями, які входили до складу виборчого блоку
політичних партій, визначається з'їздом таких політичних партій.

З'їзд політичних партій проводиться не пізніше 7 днів з
моменту офіційного оприлюднення результатів виборів. Про прийняте
на з'їзді політичних партій рішення щодо порядку розподілу коштів
між політичними партіями уповноважена з'їздом особа протягом
3 днів з дня прийняття відповідного рішення зобов'язана офіційно
повідомити Міністерство юстиції України.

У разі, якщо у встановлений частиною другою цієї статті строк
з'їздом політичних партій, які входили до виборчого блоку
політичних партій, не буде визначено порядок розподілу коштів на
державне фінансування статутної діяльності таких політичних
партій, рішення про розподіл коштів приймається Міністерством
юстиції України у шістдесятиденний строк з моменту офіційного
оприлюднення результатів виборів народних депутатів України. В
такому випадку кошти на фінансування статутної діяльності
політичних партій, що входили до складу виборчого блоку політичних
партій, в межах коштів, виділених блоку відповідно до частини
першої статті 17-5 цього Закону, розподіляються Міністерством
юстиції України пропорційно до кількості народних депутатів
України від кожної з політичних партій, що входили до списку
блоку.

Рішення, дії або бездіяльність Міністерства юстиції України
можуть бути оскаржені уповноваженою особою політичної партії, яка
входила до складу виборчого блоку політичних партій, до суду.

Стаття 17-7. Підстави та порядок припинення або зменшення
розміру державного фінансування статутної
діяльності політичних партій

Підставами для припинення державного фінансування статутної
діяльності політичних партій є:

1) реорганізація (крім злиття і приєднання до інших
політичних партій), ліквідація (саморозпуск) політичної партії,
заборона діяльності політичної партії, анулювання реєстраційного
свідоцтва політичної партії в порядку, встановленому цим та іншими
законами України;

2) встановлення судом за поданням Головного контрольно-ревізійного управління України Міністерства юстиції
України
фактів, які свідчать про те, що кошти, виділені з
Державного бюджету України на фінансування статутної діяльності
політичної партії, були використані політичною партією на
фінансування участі у виборах до органів державної влади або
місцевого самоврядування, або на цілі, не пов'язані із здійсненням
статутної діяльності.

Рішення про припинення фінансування статутної діяльності
політичної партії з підстав, передбачених частиною першою цієї
статті, приймається поданням Головного контрольно-ревізійного управління України Міністерства юстиції
України
. Це рішення може бути оскаржене до суду у встановленому законом порядку уповноваженою особою партії, позбавленої права на державне фінансування статутної діяльності.

При реорганізації шляхом злиття або приєднання політичної
партії, яка відповідно до цього Закону має право на державне
фінансування, політична партія - правонаступник політичної партії,
що припинила свою діяльність, отримує право на державне
фінансування статутної діяльності в межах коштів, які виділялися з
Державного бюджету України на фінансування статутної діяльності
політичної партії, яка припинила діяльність шляхом реорганізації.

Стаття 17-8. Державний контроль за цільовим використанням
політичною партією коштів, виділених
з Державного бюджету України на фінансування
її статутної діяльності

Державний контроль за використанням політичними партіями
коштів, виділених з Державного бюджету України на фінансування
їхньої статутної діяльності, здійснює Рахункова палата, Головне
контрольно-ревізійне управління України.

Перевірка обсягу та напрямів використання політичними
партіями бюджетних коштів Головним контрольно-ревізійним
управлінням України здійснюється у межах і у формах, встановлених
Законом України "Про державну контрольно-ревізійну службу в
Україні" (2939-12), з урахуванням особливостей, передбачених цим
Законом.

Перевірка обсягу та напрямів використання політичними
партіями коштів, виділених з Державного бюджету України на
фінансування їхньої статутної діяльності, здійснюється Головним
контрольно-ревізійним управлінням України у період з 1 лютого по
1 березня року, наступного за роком, в якому було виділено кошти
на підтримку статутної діяльності політичної партії.

Якщо у ході перевірки буде виявлено факти, які свідчать про
те, що кошти, виділені з Державного бюджету України на
фінансування статутної діяльності політичної партії, були
використані нею на фінансування участі у виборах до органів
державної влади або місцевого самоврядування, або на цілі, не
пов'язані із статутною діяльністю, Головне контрольно-ревізійне
управління України звертається до суду щодо припинення державного
фінансування статутної діяльності політичної партії з
повідомленням про це Міністерства юстиції України. Рішення суду
про припинення фінансування статутної діяльності політичної партії
може бути оскарженим уповноваженою особою такої політичної партії
в порядку, встановленому законом.

Стаття 17-9. Порядок відшкодування витрат політичних партій,
партій, що входили до складу виборчих блоків
політичних партій, пов'язаних з фінансуванням
передвиборної агітації

Порядок відшкодування витрат політичних партій, партій, що
входили до складу виборчих блоків політичних партій, пов'язаних з
фінансуванням передвиборної агітації під час виборів народних
депутатів України, визначається Законом України "Про вибори
народних депутатів України" (2766-14).

Розділ V

ДЕРЖАВНИЙ КОНТРОЛЬ ЗА ДІЯЛЬНІСТЮ ПОЛІТИЧНИХ ПАРТІЙ

Стаття 18. Органи, що здійснюють державний контроль за
діяльністю політичних партій

Державний контроль за діяльністю політичних партій
здійснюють:

1) Міністерство юстиції України - за додержанням політичною
партією вимог Конституції та законів України, а також статуту
політичної партії;

2) Центральна виборча комісія та окружні виборчі комісії - за
додержанням політичною партією порядку участі політичних партій у
виборчому процесі;

3) Рахункова палата, Головне контрольно-ревізійне управління
України - за використанням політичними партіями коштів, виділених
з Державного бюджету України на фінансування їхньої статутної
діяльності.

Політичні партії зобов'язані подавати на вимогу контролюючих
органів необхідні документи та пояснення.

Рішення контролюючих органів можуть бути оскаржені у
встановленому законом порядку.

Стаття 19. Заходи, які можуть вживатися до політичних партій

У разі порушення політичними партіями Конституції України,
цього та інших законів України до них можуть бути вжиті такі
заходи:

1) попередження про недопущення незаконної діяльності;

2) заборона політичної партії.

У разі припинення державного фінансування статутної
діяльності політичних партій заходи, передбачені частиною першою
цієї статті, не застосовуються.


Стаття 20. Попередження про недопущення незаконної
діяльності

У разі публічного оголошення керівними органами політичної
партії наміру вчинення політичною партією дій, за які законами
України передбачена юридична відповідальність, відповідні органи,
до відання яких належить контроль за діяльністю політичних партій,
видають приписи про недопущення протиправних вчинків.

Якщо вчинені політичною партією дії не тягнуть за собою
іншого виду відповідальності, відповідними контролюючими органами
видається припис про усунення допущених правопорушень.

Керівництво політичної партії зобов'язане невідкладно усунути
порушення законодавства України, що стали підставою для винесення
попередження, і в п'ятиденний строк повідомити про вжиті заходи
органу, який виніс попередження.

Стаття 21. Заборона політичної партії

Політична партія може бути за поданням Міністерства юстиції
України чи Генерального прокурора України заборонена в судовому
порядку у випадку порушення вимог щодо створення і діяльності
політичних партій, встановлених Конституцією України, цим та
іншими
закономами України.

Заборона діяльності політичної партії тягне за собою
припинення діяльності політичної партії, розпуск керівних органів,
обласних, міських, районних організацій політичних партій, її
первинних осередків та інших структурних утворень, передбачених
статутом партії, припинення членства в політичній партії.

Стаття 22. Відповідальність посадових осіб і громадян за
порушення законодавства про політичні партії

За порушення цього Закону посадові особи і громадяни,
причетні до:

1) створення, організації діяльності та участі в діяльності
незареєстрованих політичних партій;

2) обмеження в правах чи переслідування громадян у зв'язку з
належністю чи неналежністю до політичних партій;

3) необгрунтованої відмови в реєстрації політичної партії;

4) надання політичній партії будь-яких переваг чи обмеження
передбачених законом прав політичної партії та її членів;

5) порушення закону при використанні символіки політичної
партії;

6) заподіяння матеріальної чи моральної шкоди політичній
партії;

7) утворення воєнізованих формувань;

8) участі у діяльності забороненої політичної партії або
інших передбачених чинним законодавством порушень, -

притягаються до дисциплінарної, адміністративної, цивільної
або кримінальної відповідальності згідно з законами України.

Стаття 23. Припинення діяльності політичної партії

Політичні партії припиняють свою діяльність шляхом
реорганізації чи ліквідації (саморозпуску) або в разі заборони її
діяльності чи анулювання реєстраційного свідоцтва в порядку,
встановленому цим та іншими законом (ами) України.

Рішення про реорганізацію чи саморозпуск приймається з'їздом
(конференцією) політичної партії відповідно до статуту політичної
партії. Одночасно з прийняттям такого рішення з'їзд (конференція)
політичної партії приймає рішення про використання майна та коштів
політичної партії на статутні чи благодійні цілі.

Стаття 24. Анулювання реєстраційного свідоцтва

У разі невиконання політичною партією, зареєстрованою згідно цього закону, вимоги частини шостої статті 11 цього Закону виявлення протягом трьох років з дня реєстрації політичної партії недостовірних відомостей у поданих на реєстрацію документах, невисування політичною партією своїх кандидатів по виборах Президента України та виборах народних депутатів України протягом десяти років орган, який зареєстрував
політичну партію, має звернутися до Верховного Суду України з
поданням про анулювання реєстраційного свідоцтва. Інші підстави
для анулювання реєстраційного свідоцтва не допускаються.

Рішення Верховного Суду України про анулювання реєстраційного
свідоцтва політичної партії тягне за собою припинення діяльності
політичної партії, розпуск її керівних органів, обласних, міських,
районних організацій і первинних осередків та інших статутних
утворень політичної партії, припинення членства в політичній
партії.

Розділ VI

ЗАКЛЮЧНІ ПОЛОЖЕННЯ

1. Цей Закон набирає чинності з дня його опублікування.

2. Прийняття цього Закону не тягне за собою перереєстрацію
політичних партій.

3. Політичним партіям не пізніш як через один рік після
проведення найближчих за часом після набуття чинності цим Законом
виборів до Верховної Ради України здійснити необхідні заходи з
метою забезпечення виконання вимог цього Закону, внести необхідні
уточнення до статутних документів та подати їх до Міністерства
юстиції України.

4. Кабінету Міністрів України прийняти в межах своєї
компетенції рішення, що випливають з цього Закону, та внести
пропозиції щодо приведення у відповідність з цим Законом
законодавчих актів.


До проекту:

Жирним шрифтом виділені зміни, пропоновані Інститутом лібералізму;
курсивом - норми існуючого закону, що пропоновані до скасування;
підкреслені зміни, пропоновані Мінюстом, з якими інститут погоджується.
 

20.02.2007 
Зі змінами, розробленеми співробітниками Інституту Лібералізму.
10.10.2002 / Круглий стіл
Либерально-демократическая пропаганда нацелена на формирование автономной личности, в то время как тоталитарная – на обезличивание
17.07.2004 / Круглий стіл
Ни Либеральная партия Украины, ни Либерально-демократическая не стали самостоятельными субъектами парламентских выборов 2002 года. Единственной политической силой, использовавшей „бренд” либерализма в этой предвыборной кампании, оказалась недавно созданная Либеральная партия Украины (обновленная). Единственная из тридцати трех...
23.07.2019 
Що стосується Ліберально-демократичної партії України, що на даний час є єдиною ліберальною партією, яка співпрацює з нашим інститутом, то можна сказати, що її час тільки починається.
21.03.2019 
Експерти інституту вважають, що вже час аналізувати, а не тільки ахати, дивлячись на рейтинги, у тому числі того, хто називає себе означеним артиклем.Звичайно, можна подивитися на аналіз програм, побажань, можливостей, харизм кандидатів, які за пару тижнів до виборів мають реальні шанси перемогти, опис їх команд, подивитися рейтинги, спробувати оцінити, чи зможуть вони у разі перемоги домогтися результату. Та людей політичних цікавить також, хто висуває кандидатів, тобто якимсь чином уже відповідає перед суспільством за свій вибір, і у той же час перед ким, як мінімум, відповідає кандидат. І ще багато чого з реального політичного життя.
22.09.2008 
Відбулася конференція: "Проблеми влади в Україні. Конституційні перетворення", організована Інститутом лібералізму. У конференції взяли участь провідні політологи, юристи, філософи, соціологи та політики, які обговорили складності конституційних процесів в Україні та висловили бачення майбутніх змін до Конституції. Співголова партії Я.Гольденберг зауважив, що до вироблення конституційних перетворень обов’язково повинні залучатися представники політичних партій та повідомив, що ЛДПУ напрацювала такий проект і готова висунути його на обговорення широкій спільноті.


 
Новітня історія ліберальних демократів у форумах


© 2005 Ліберально-демократична партія України.
Прес-служба ЛДПУ: [email protected]. Для зауважень та пропозицій: [email protected]
У разі використання матеріалів сайту посилання на www.ldpu.org.ua є обов'язковим.
Розробка та дизайн УРА Internet