Головна Контакти Карта сайту




28 March, 2024
Ліберально-демократична партія України
UKR     RUS     ENG
Свобода кожного - основа свободи всіх


Партія
Новини ЛДПУ
Кандидати та активісти
Лібералізм: теорія і практика
Інститут Лібералізму
Голосування
Фотоархів
Запитання і відповіді

Вхід



Я.Гольденберг: Про деякі проблеми блокування партій у зв’язку з терміновими змінами законодавства про місцеві вибори (експрес-аналіз)

11.12.2005

Яків Гольденберг, заступник голови ЛДПУ /
Версія для друку
Вже не вперше в Україні провадяться термінові зміни законів. От і зараз здійснені досить об’ємні зміни до закону про місцеві вибори.

Взагалі-то парламент поступово відійшов від практики комсомольських зборів, прийняття рішень „з голосу", про яку я писав на початках нашої незалежності. Він структурувався, і практично кожний депутат знає, що він хоче, в тому числі (і найголовніше), що йому треба особисто. Але залишилися лінькуватість у законотворенні, тобто в головній роботі, та, що набагато серйозніше, небажання приймати комплексно закони, які дозволили б Україні ввійти до кола цивілізованих демократичних правових держав з ринковою економікою, що зробили в свій час країни Балтії та, як розповів нам п. Назарбаєв, навіть Казахстан. Ці країни розвиваються динамічно та залишили в минулому проблеми, які розв’язувати нам ще 10-15 років. Основна законотворчість виходить із стін виконавчої влади, що в принципі небезпечно в довготерміновому сенсі.

Подібний стан справ і в конституційному процесі. Одразу після проголошення незалежності, як твердила наша тоді ще молода партія, необхідно було здійснити нові вибори в парламент і прийняти Конституцію незалежної держави. Як ішов і йде цей процес, розповідати немає потреби.

Закони про вибори також пройшли досить складний шлях. Як вже звикли, нове законодавство, дуже серйозно перероблене, приймається за рік до виборів. Безперечно, прогресивним для розвитку політикуму стало рішення про пропорційну систему виборів на всіх рівнях. Був трохи знижений дискримінаційний виборчий бар’єр, хоча демократичний народний президент декілька разів погрожував його підняти. Залишилися також майнові обмеження у вигляді застави та часові обмеження у вигляді заборони участі у виборах партії, що зареєструвалася пізніше, як за рік до виборів.

Як завжди буває, закони, особливо про місцеві вибори, мали певні недоробки. Звичайно, виправляти їх почали перед самими виборами. Думаю, що і це невипадково, оскільки зміни завше приймаються в інтересах великих груп (мегаблоків), представники яких і приймають зараз закон. Саме тому будь-які зміни виборчого законодавства мають відноситись не до найближчих виборів, а наступних за ними.

Що ж конструктивного в останніх змінах закону про місцеві вибори? Зокрема, це вимушене врахування того, що до виборів не буде працювати закон 3207-1 щодо місцевого самоврядування. Поняття громад вилучається, і це правильно. Також обмежується кількість документів, що засвідчує особу виборця. Органи влади Автономної республіки Крим не є органами державної влади. Це спірно. В той же час ця республіка прирівнюється до області в контексті місцевих виборів, і це правильно. Здійснена також деталізація положень, пов’язаних зі створенням та функціонуванням виборчих комісій, з судовими справами щодо порушень закону, з уточненням списків виборців, умов агітації, прав представників кандидатів, вимог до бюлетенів, порядку виборів, підрахунку голосів, оформлення та оголошення підсумків виборів, реєстрації депутатів (мерів). Всього порівняльна таблиця складає 139 сторінок.

Є також вимушені в зв’язку з прийняттям цих змін зміщення строків реєстрації місцевих блоків та інших термінів. Є деякі нові похибки.

Але найголовніший ополоник дьогтю в цій діжці, не знаю, чого саме, отримали партії, що вже підготувалися реєструватися в складі загальнодержавних та місцевих блоків.

Отже, за новою редакцією закону (ст. 33.3), місцева організація партії або виборчий блок організацій партій, утворений відповідно до цього закону, може висувати кандидатів на місцевих виборах за умови, що зазначені організації партій зареєстровані у встановленому законом порядку, а відповідні партії зареєстровані не пізніш як за триста шістдесят п’ять днів до дня виборів. В той же час блок партій для участі на місцевих виборах може бути створений на загальнодержавному рівні. Порядок створення блоку в такому випадку визначається нормою іншого закону (про вибори народних депутатів України), і це відповідає обом редакціям закону про місцеві вибори. При цьому повноваження утвореного блоку поширюються на всі місцеві вибори. Нова редакція ст. 35.2 розповсюджує ці повноваження на адміністративно-територіальні одиниці, де можуть бути і відсутні місцеві організації деяких з партій блоку. В принципі, це нормально. Чудасія починається зі ст. 35.3: "Виборчий блок місцевих організацій партій може бути утворений місцевими організаціями одного рівня двох або більше партій, які не утворили блоку на загальнодержавному рівні, якщо ці місцеві організації партій не входять до іншого блоку.

Це означає, насамперед, якщо декілька партій не утворили загальнодержавний блок, то вони можуть створити місцевий блок, учасники якого не можуть входити в інший блок, причому не зовсім ясно, як розуміти термін "інший блок". Якщо він стосується інших місцевих блоків, це нормально. Але незрозуміло, що буде, якщо місцева організація партії А входить в місцевий блок з партією Б, причому партія А не входить в загальнодержавний блок, а партія Б входить.

Також незрозуміло, що буде, якщо партії А та Б все-таки утворили загальнодержавний блок, а партія В пішла на вибори самостійно або взагалі не бере участь у виборах у Верховну Раду України. Партії А та Б розповсюджують повноваження загальнодержавного блоку на конкретну адміністративно-територіальну одиницю, а відповідний керівний орган партії В узгодив участь місцевої організації партії в місцевому блоці з партіями А та Б. Чи буде зареєстрований такий розширений блок, невідомо.

Можливі також інші непорозуміння, породжені несистемним обмеженням „які не утворили блоку на загальнодержавному рівні", що потребують або непідписання Президентом України цього закону, або вилучення з нової редакції закону цього обмеження.

Інакше, окрім мегаблоків та партій, що йдуть самостійно на вибори у Верховну Раду України, інші блоки будуть вимушені терміново, вже під час висування (!), думати про зміни конфігурації. Такого ніхто не міг придумати, а наші депутати придумали.

Зрештою, синхронізація місцевих та загальнодержавних блоків могла би бути ще більшою, і це логічно, але стосуватися вона повинна була би наступних виборів, а не нинішніх.

Лібералізм: теорія і практика
Новини ЛДПУ
 
Новітня історія ліберальних демократів у форумах


© 2005 Ліберально-демократична партія України.
Прес-служба ЛДПУ: [email protected]. Для зауважень та пропозицій: [email protected]
У разі використання матеріалів сайту посилання на www.ldpu.org.ua є обов'язковим.
Розробка та дизайн УРА Internet